Navn.

2006-04-14

Formandens Klumme nr. 1

Ungdommen er et meget væsentligt indsatsområde for klubben. Uden ungdom ingen fremtid. Derfor står der i vores love at klubben driver en ungdomsafdeling. Og det er nok også derfor det eneste punkt der var til reel drøftelse i forbindelse med sidste generalforsamlings behandling af en omfattende revision af lovene netop var om ungdomsarbejdet nu var tilgodeset tilstrækkeligt.

Og som vort medlem Hans Oluf Meier engang lidt morsomt udtrykte det: "… og hvem skal så købe jeres brugte både?"

Samtidig er ungdomsarbejdet lidt af et smertensbarn, idet det er svært at holde på de unge sejlere når de vokser fra optimistjollen.

Engang, for snart mange år siden, havde vi en velfungerende juniorafdeling. Da det var på sit højeste havde vi aktive juniorer nok til at bemande ikke mindre end 4 606’ere.

Det har vi ikke haft i mange år. Blandt årsagerne er dels at de små kølbåde af mange forældre anses for "farlige", så de unge ikke længere får lov til at tage på ture (med overnatning) i bådene, dels at bådene efterhånden er blevet lidt gammeldags til småture, og derfor ikke rigtig trækker. Og springet fra optimistjollen til de store jolleklasser er for mange meget stort. Oven i dette kommer at ungdomsårgangene er blevet mindre.

Dette er ikke kun et problem for os, det er noget man oplever i de fleste sejlklubber.

Dansk Sejlunion har arbejdet længe med problematikken, og er med programmet "Sejlsport til tiden" godt i gang med en løsning. I modsætning til tidligere, hvor man satsede på joller der var passende når børnene var vokset ud af optimistjollerne (og helst lidt større endnu), så satser man på deciderede overgangsjoller, som også de store optimistsejlere kan magte, så man kan få et overlap og dermed en mere glidende overgang.

Her har man peget på enmandsjollen "Zoom", som hurtigt har fået en stor udbredelse.

Og fra i år peges på tomandsjollen "Feva XL".

For at få hurtigt gang i denne (ISAF godkendte) klasse i Danmark, har man sammen med importøren og rederiet Torm lavet et tilbud det er svært at sige nej til: Sejlklubber kan få 40 % rabat på de første 100 joller.

Da vi yderligere har fået tilsagn om lokal sponsorstøtte på godt halvdelen af restprisen, har vi, ligesom de øvrige store klubber i regionen skyndt os at bestille to joller inden der var udsolgt.

Jeg er sikker på, at vi, hermed vil have et attraktivt og nutidigt overgangs tilbud til de unge. Og vore optimistjolletrænere er enige heri.

14 april 2006

Disse arkivdata er rettet 10-04-2022