Formandens Klumme nr. 1
Ungdommen er et meget væsentligt indsatsområde for klubben. Uden ungdom ingen
fremtid. Derfor står der i vores love at klubben driver en ungdomsafdeling. Og
det er nok også derfor det eneste punkt der var til reel drøftelse i forbindelse
med sidste generalforsamlings behandling af en omfattende revision af lovene
netop var om ungdomsarbejdet nu var tilgodeset tilstrækkeligt.
Og som vort medlem Hans Oluf Meier engang lidt morsomt udtrykte det: "… og
hvem skal så købe jeres brugte både?"
Samtidig er ungdomsarbejdet lidt af et smertensbarn, idet det er svært at
holde på de unge sejlere når de vokser fra optimistjollen.
Engang, for snart mange år siden, havde vi en velfungerende juniorafdeling.
Da det var på sit højeste havde vi aktive juniorer nok til at bemande ikke
mindre end 4 606’ere.
Det har vi ikke haft i mange år. Blandt årsagerne er dels at de små kølbåde
af mange forældre anses for "farlige", så de unge ikke længere får lov til at
tage på ture (med overnatning) i bådene, dels at bådene efterhånden er blevet
lidt gammeldags til småture, og derfor ikke rigtig trækker. Og springet fra
optimistjollen til de store jolleklasser er for mange meget stort. Oven i dette
kommer at ungdomsårgangene er blevet mindre.
Dette er ikke kun et problem for os, det er noget man oplever i de fleste
sejlklubber.
Dansk Sejlunion har arbejdet længe med problematikken, og er med programmet
"Sejlsport til tiden" godt i gang med en løsning. I modsætning til tidligere,
hvor man satsede på joller der var passende når børnene var vokset ud af
optimistjollerne (og helst lidt større endnu), så satser man på deciderede
overgangsjoller, som også de store optimistsejlere kan magte, så man kan få et
overlap og dermed en mere glidende overgang.
Her har man peget på enmandsjollen "Zoom", som hurtigt har fået en stor
udbredelse.
Og fra i år peges på tomandsjollen "Feva XL".
For at få hurtigt gang i denne (ISAF godkendte) klasse i Danmark, har man
sammen med importøren og rederiet Torm lavet et tilbud det er svært at sige nej
til: Sejlklubber kan få 40 % rabat på de første 100 joller.
Da vi yderligere har fået tilsagn om lokal sponsorstøtte på godt halvdelen af
restprisen, har vi, ligesom de øvrige store klubber i regionen skyndt os at
bestille to joller inden der var udsolgt.
Jeg er sikker på, at vi, hermed vil have et attraktivt og nutidigt overgangs
tilbud til de unge. Og vore optimistjolletrænere er enige heri.
14 april 2006
|