Navn.

2007-03-22

Formandens Klumme nr. 2

Mandag den 5. marts var godt 40 medlemmer og bestyrelsen – 1 samlet til en brainstorming i klubhuset. Mødet er refereret i et nyheds-notat på hjemmesiden.

Formålet med brainstorming er at få nye ideer. Og det er en del af konceptet at ingen forelagt ide må kritiseres eller på anden måde ”skydes ned”, da nye ideer ofte kan opstå ”på skulderen” af en gammel. Derfor er det ganske uforpligtende såvel for forslagsstillende medlemmer, som for bestyrelsen, der havde ønsket denne aktivitet for at få inspiration til det fremtidige arbejde.

Der var livlig snak ved bordene, og der var mange ideer. Der var også nye ideer imellem. Desværre blev disse i nogen grad overdøvet af en, nogle gange højrøstet, fremføring af gamle kæpheste, der for gud ved hvilken gang blev trukket en tur rundt i manegen, også selv om de fleste af dem har været behandlet, kritiseret og forkastet ved flere generalforsamlinger.

Bestyrelsen har på et (ekstra) bestyrelsesmøde den 20. marts drøftet materialet fra brainstormingen, og er i korte træk (foreløbig) nået frem til følgende (opdelt i fire temaer som på mødet):

Klubhus, faciliteter.

Som det kort blev drøftet på vores seneste generalforsamling, undersøger vi for tiden, sammen med vores forpagter, mulighederne for at bytte vores nuværende klubhus med et nyt. Man kan sige at vi i så fald bytter et professionelt køkken for nogle (bedre og større) sanitære faciliteter.

Hvis det lykkes vil vi få ”vores eget hus”, som mange medlemmer ønsker, samtidig med at der stadig er mulighed for at benytte sig af restaurationen på havnen, som ligeledes mange ønsker. Og vi får de forbedringer af gæstefaciliteterne vi har brug for.

Og det ville alt i alt ikke være så dårligt.

Ungdom, rekruttering integration af nye medlemmer

Der var flere rigtig gode forslag til hvad vi kan gøre for hurtigere og bedre at få nye medlemmer integreret i clubben. Ja, det var faktisk på dette felt, der var mest nyt.

Blandt andet ønsket om en bedre ”startpakke” med relevant information, og en eller anden form for ”mentor” eller lignende kontaktperson, der kan hjælpe. Det er begge idéer vi vil arbejdere videre med.

Med hensyn til ungdommen var der desværre ikke meget, og slet ikke noget nyt. Et forslag om at sælge ungdomsfartøjerne (optimistjollerne m.m.) for så at købe en folkebåd, som så skulle udlånes til senior medlemmer, betragter jeg som direkte ungdomsfjendsk.

Vi vil fortsat arbejde på at have en aktiv og levende ungdomsafdeling. Som et nyt tiltag regner vi med, på opfordring fra Dansk Sejlunions ungdomssektor, og med støtte fra rederiet Torm, at anskaffe et par joller af en ny type, som er velegnet til brug efter optimistjollen, i håbet om dermed at miste færre. Det gode ved jolletypen er, at den både kan tjene som overgangsjolle (mellem optimist og andre, større bådtyper) og som indgangsjolle for unge som gerne vil prøve at sejle; men som er for store til optimistjollen.

Fusion med HSF og/eller åb.

En fusion er ikke sandsynlig i den umiddelbare fremtid, - der er grunde til at en gruppe i sin tid brød ud af HSC og stiftede HSF, og der er ”kulturforskelle”. Når det er sagt, er forskellene nok blevet mindre med årene, og en fusion derfor nok ikke udelukket på langt sigt.

Efter vort årlige fælles bestyrelsesmøde med HSF og Haderslev Kajakklub (den 14. marts), hvor rygtet om ”fusionsplanerne” allerede spredt sig, blev vi enige om, at vi først går i gang med at undersøge mulighederne for et øget praktisk samarbejde til fælles bedste.

En fusion med åb kom der ikke meget om på brainstormingsaftenen; men det ville på sigt også være en mulighed ud fra devisen: en kommune en club.

Det sociale liv, clubaftener.

Der er et udtalt ønske om ”et bedre clubliv”, som ”i gamle dage”.

Det er nemt at sige, at man vil have flere super gode, velbesøgte clubarrangementer – navnlig når man ikke selv kommer til de arrangementer der er. Men bestyrelsen er enig i, at det kan gøres bedre, og at vi vil prøve. Der var nogle gode, konkrete ideer, som vi vil forsøge at realisere næste vinter. Ligesom vi vil prøve at få nogle fælles arrangementer til at lykkes i den kommende sommer.

Men vi har brug for medlemmernes hjælp og opbakning. Som jeg har sagt det så ofte før, så er vi parat til at bakke op om ideer til arrangementer et medlem eller en gruppe vil arrangere.

Og, i forlængelse af det foregående punkt, er det oplagt at nogle arrangementer kan afholdes sammen med HSF, åb og kajakklubben.

22. marts 2007

Disse arkivdata er rettet 10-04-2022