Statusberetning
3. kvartal 2008

Formandens statusberetning vedrørende 3. kvartal 2008

Sejlsæsonen nærmer sig sin afslutning, som i år efter min mening har været en af de bedre af slagsen, og jeg håber I alle har haft masser af gode og hyggelige oplevelser gennem sæsonen.

Nu nærmer tiden sig hvor alle bådene igen skal op og i vinterhi, og jeg vil bede Jer alle om at hjælpe kranførerne og have Jeres både og stativer klar.

Når jeg nævner stativerne er det fordi de oftest står og ruster fast i løbet af sæsonen eller at de er i en sådan forfatning af kranførerne jævnfør pladsregulativet vil afvise at placere en båd i sådanne stativer.

Suk – mange af stativerne og bådvognene er stadig ikke forsynet med navn, telefonnummer eller bådnavn. Det ville i det mindste være lettere for en selv at finde sit eget stativ i vrimlen.

En af vore store udfordringer lå på Nordkajen hvor kommunen dels havde lavet betalingsstrøm samt ikke kunne anvise toilet- og badeforhold til gæstesejlerne.

For at afbøde denne meget uheldige situation tilbød vi kommunen, at opkræve havnepenge samt strøm på Nordkajen mod vederlag, men specielt el-opkrævningen viste, at det ikke var muligt at levere en ordentlig service overfor gæsterne. Derfor fik vi kommunen til at suspendere betalingsstrøm indtil uge 41, så alle på nordkajen fik gratis strøm i denne periode.

Toiletforholdene på Nordkajen var stort set heller ikke eksisterende og vi fik kommunen til at opsætte en bade- og toiletvogn ved den gamle vejerbod. Vi må dog konstatere, at hovedparten af gæsterne foretrækker at besøge sydsiden af havnen, hvor fordelingen af gæster mellem HSF og HSC nu er 2 til 1.

Vor nye frivillige opkrævning af havnepenge har dog været en kæmpesucces, idet vi har opnået en næsten fordobling af indtægterne fra sidste år. Opkrævernes engagement overfor gæstesejlerne samt alle vore nye faciliteter tror jeg vil betyde, at vi allerede næste år vil opnå endnu bedre resultater til glæde for os alle.

Vi vil så snart bådene er taget på land lave et evalueringsmøde med alle de nuværende havneopkrævere samt nye interesserede medlemmer, så vi kan udveksle erfaringer og lave nogle nye retningslinier for den kommende sæson.

Jeg omtalte i sidste statusrapport, at Bro A´s forfatning med hensyn til brodækket samt de gamle el-standere var i så dårlig stand, at vi var nødt til gøre noget ved sagen. Vi har besluttet og bevilget penge til en totalrenovering af brodækket samt installation af nye el-standeren og opgaven vil blive udført i løbet af efteråret af ekstern arbejdskraft.

Efter en hel sæson med vort nye rengøringsfirma er det min opfattelse af både medlemmerne og gæsterne har været yderst tilfredse med kvaliteten og hygiejnen på vore bade- og toiletrum. Fordoblingen af baderum og udskiftning af blandingsbatterierne har betydet, at gæsterne ikke har stået i kø for at komme i bad, og har givet udtryk for, at der ikke har været ventetider af betydning.

Vi modtog desværre en klage gennem kommunen fra et tidligere medlem, som mente at ryddeligheden og udseendet på vor vinterplads ikke havde samme standard som tidligere, forstået på den måde, at bådstativer, bådhuse m.v. var afrigget inden Sankt Hans samt at tilbageværende både på pladsen var placeret på en måde, som ikke generede udsynet over havnen. Vor kran måtte desuden meget gerne lægge udhængeren ned når den ikke var i drift.

Jeg må indrømme, at jeg var lidt skuffet over, at et tidligere medlem ikke kom til bestyrelsen med sådan en klage, som vi under alle omstændigheder ville behandle seriøst og forsøge at løse til klagerens tilfredshed. I stedet har vi haft kommunen på besøg hvor vi gennemgik hele området med hensyn til beplantning samt flytning af både og bådstativer til områder som er dækket af buske og træer. Vi vil forsøge at løse problemet med kranen, men den skal reelt være til rådighed hele sommeren i forbindelse med havari og lign.

Vore nye pavilloner som skal erstatte 2 gamle udslidte skure er nu blevet leveret, malet og opsat og de vil give et mere ensartet udseende, samt løse pladsproblemerne med opbevaring af materialer for kapsejlads- og ungdomsudvalget.

Bestyrelsen vil på næste generalforsamling stille forslag om, at havnemesterfunktionen som i år er blevet varetaget af Lars Knudsen, opsplittes i en havnemester- og pladsmesterfunktion, hvorved vi fremover fordeler arbejdet så bro og plads adskilles. Vi mener den samlede opgave er for stor for en person og vi vil gerne opnå en situation, hvor ting ikke bliver forbigået på grund af manglende tid.

Vi har gennem det sidste år forhandlet med kommunen om en længevarende lejeaftale gældende for hele HSC, HSF og Kajakklubbens område på både syd og nordsiden. På grund af usikkerheden omkring hvornår havnefronten og infrastrukturen udbygges yderligere, har kommunen naturligt nok haft betænkeligheder ved at give Søsporten en meget lang lejeaftale. Det er derfor en stor glæde  at kunne annoncere, at vi i sidste uge indgik et kompromis hvorved en ny lejeaftale kan træde i kraft pr. 1.1.2009. Detaljer om aftalen kan ikke oplyses før vor generalforsamling i November.

Sejlsæsonen er slut, men vintersæsonen står for døren og vi er ved at planlægge vinteraktiviteter i klubhuset og håber, at vi vil kunne afholde mindst 1 arrangement pr. måned.

Bestyrelsen kan ikke selv løfte opgaven og opfinde alle arrangementerne selv, så vi må have Jeres hjælp og forslag til emner og arrangementer som kunne være med til at forlænge vor sæson, så den varer 12 måneder i stedet for kun 6.

Standerstrygningen markerer sejlsæsonen afslutning og jeg håber mange af Jer har lyst til at deltage lørdag den 4. oktober kl. 15.00.

Disse arkivdata er rettet 05-04-2022