Formandens statusberetning vedr. 2. Kvartal 2010
I
min sidste statusrapport for 1. kvartal beklagede jeg mig over det kolde og
ustabile vejr som betød at forårsklargøringen og søsætningen blev forsinket, men
tingene rettede sig jo pludseligt og vi har vel haft en af de allerbedste somre
i mange år.
Jeg tror det er kommet bag på mange bådejere at vi pludselig skulle opleve en
juli måned med sol fra morgen til aften og jeg tror mange i år har valgt
alternative ferier istedet for at sejle. Jeg bygger det på belægningen i havnene
omkring os hvor det ikke har været vanskeligt at finde en plads og hvor alle
melder om en nedgang i anløb på ca. 15- 20%.
Det ser ud til, at vi vil komme ud af 2010 med næsten samme havneindtægter som
sidste år og jeg tror det skyldes vore forbedrede faciliteter samt at vore
frivillige havneopkrævere indirekte er med til at skabe en stemning som tiltaler
gæsterne og får dem til at komme igen. Efterhånden møder man kun automater i
stedet for mennesker når man skal betale havnepenge et nyt sted.
Vore frivillige havneopkrævere henvender sig løbende til mig og beklager sig
over at de ikke kan afgøre om både tilhører vore medlemmer eller er gæster. Jeg
synes vi har kæmpet med dette problem i rigtig mange år og jeg kan simpelthen
ikke forstå at I medlemmer ikke får bragt forholdene i orden, når det både i
klubbens vedtægter samt i bro- og pladsregulativet klart er beskrevet hvilke
regler der er gældende. Vi gider ikke blive ved med at skulle spille bussemænd
og har ikke anden sanktionsmiddel på nuværnede tidspunkt end at appellere til
Jeres samvittighed samt at I gør livet vanskeligt for andre medlemmer som bruger
deres fritid på at kræve penge op til klubben.
Læs klubbens vedtægter §5
Fartøjer ejet af klubmedlemmer skal føre klubbens stander, være navngivet med
angivelse af hjemhavn.
Læs klubbens broregulativ §1
Båden
skal synlig fra broen være forsynet med broplads- og årsmærke og i øvrigt føre
klubbens stander. Båden skal være navngivet med angivelse af hjemhavn =
Haderslev. Da Haderslev har 2 sejlklubber skal klubnavnet desuden indgå i
forbindelse med Haderslev.
Der hersker stadig utilfredsstillende forhold omkring kommunens pladser på
Nordsiden som efterhånden ligner en skibskirkegård af gamle udslidte fartøjer
som ligger på kajen ud mod SAF. Det er naturligvis kommunens sag hvis de vil
skæmme området på den måde, men HSF og vi er stærkt utilfredse med at der ikke
er opsøgende opkrævning af havnepenge på kommunens pladser idet kun de både som
henvender sig på havnegrillen betaler havnepenge.
Det lykkedes lige inden sommerferien at få færdiggjort og godkendt vor nye
legeplads, som Finn Laursen og produktionshøjskolen har arbejdet på i næsten et
år og det ser ud til at den har været velbesøgt hele sommeren. Vi har fået mange
tilkendegivelser fra presse og fagblade som ønsker at skrive artikler om
legepladsen, som nok er en af de få legepladser på havnene jeg har besøgt som er
lovlige efter de nye EU-regler. Man pådrager sig et stort erstatningskrav hvis
uheldet er ude og et barn kommer til skade. Senest ønsker Dansk Sejlunion at
skrive en artikel om vore legepladsfaciliteter.
Vi havde en utrolig positiv ”operation dagsværk” hvor rigtig mange medlemmer gav
klubben deres arbejdskraft en dag, hvilket resulterede i at vi fik afviklet
mange af vore hængepartier. Der blev malet, repareret, opryddet så det var en
fornøjelse at se resultatet efter endt arbejde hvor vi sluttede med pølser og
øl. Det var den gamle HSC ånd som stak ansigtet frem og som vi i den grad
mangler og som vi meget gerne vil have genoplivet flere gange om året.
Midt i sommerferien var vi værter for KDYs sommertræf hvor KDY ankom med 32 både
og hvor de havde lånt vore faciliteter herunder vort klubhus og grillpladser. Vi
har fået megen positiv omtale og goodwill af arrangementet som Lars Knudsen og
Bjarne Winther har stået som tovholdere for. Det er noget af en opgave pludselig
at få placeret 32 bådene i nærheden af hinanden, modtage 60 mennesker til grill
og sørge for at de tager herfra med en god positiv oplevelse, så vi måske ser
dem igen en anden gang.
Vi har igen haft mindre klager over vor vinterplads specielt omkring opførelse
af bådehuse på området, selvom man jo må forvente at et havneområde som har
ligget på stedet i 100 år ikke kan ligne et grønt parkanlæg.
Ikke desto mindre ønsker vi et godt forhold til vore naboer og der står i vort
bro-og pladsregulativ, at der ikke må opføres bådehuse på området. Det er derfor
også frustrerende, at der er medlemmer som måske af ukendskab til reglerne
opfører bådehuse alligevel og derfor har bestyrelsen måtte præcisere reglerne
endnu engang i bro- og pladsregulativet.
Det er IKKE tilladt at opføre bådhuse. Eksisterende godkendte bådhuse skal være
nedtaget og fjernet senest 1. juni. Der kan fra tid til
anden forekomme korterevarende reparationsarbejde, hvor overdækning af båden kan
være påkrævet, men der skal i fremtiden altid fremsendes en ansøgning til
bestyrelsen inden opsætning af et bådehus. Dog kan det være ledsaget af krav fra
bestyrelsens side om, at båden flyttes til et andet område på pladsen, således
at omgivelserne er mindst muligt generet af udsigten og arbejdet.
Efteråret nærmer sig men der er stadig gode week-ends hvor man kan få en god
afslutning på sæsonen herunder BLÅ BÅND arrangementet den 28. august til Assens.
Arrangementet var tidligere udelukkende et kapsejladsarrangement, men er nu også
et socialt arrangement hvor alle både inkl. Motorbåde kan deltage og hvor der er
lagt vægt på en grillfest med medbragt mad i lokalerne tilhørende Assens
Sejlklub. Skriv dig på listen i klubhuset eller kontakt Hans Henrik Hansen,
kapsejladsudvalget.
Inden længe begynder forberedelserne til afrigning og optagning af bådene og jeg
vil opfordre alle til at gøre sig nogle tanker om hvornår I forventer at skulle
i vandet næste år så vi ikke får de sædvanlige situationer hvor der er både som
står i vejen for andre fordi de er placeret uhensigtsmæssigt. Nogle planlægger
bevidst efter at komme sidst op og derved måske komme først i vandet, medens
andre blot ikke kan få taget sig sammen til at få afrigget og derfor
”ufrivilligt” kommer til at stå i første række ved søsætning selvom det også
kniber med at komme i gang om foråret.
I
november indkalder vi som sædvanligt til ordinær generalforsamling og i år er
kasserer, næstformand og sekretær på valg.
Desværre har både kasserer og næstformand meddelt bestyrelsen, at de ikke ønsker
genvalg for en ny 2 årig periode hvilket vi alle i bestyrelsen er utrolig kede
af. Men det er som i en fodboldkamp at man skal lade sig udskifte når man har
ydet alt hvad man har i sig og lade en ny spiller komme på banen.
Jeg forudser at det kan blive overordentligt vanskeligt at få en ny kasserer som
vil påtage sig klubbens vigtigste opgave, at opkræve kontingenter samt sørge for
at vi holder vore budgetter og ikke bruger flere penge end vi har.
Alligevel vil jeg indtrængende opfordre alle som måtte være interesseret i at
byde ind på de 2 bestyrelsesposter om at kontakte mig hurtigst muligt for en
samtale. Jeg tør godt love at ingen af de 2 nye medlemmer vil blive overladt til
sig selv, men vil blive støttet af hele bestyrelsen indtil jobbet bliver
”hverdag”.
Jeg håber desuden på at vi i den kommende vinterperiode vil kunne stable flere
arrangementer på benene end der har været i denne sæson. Jeg synes vi har
oplevet en afmatning i lysten til at være sammen socialt hvilket kan skyldes at
I alle har nok at se til i hverdagen og derfor ikke har overskud til også at
engagere Jer i klubarrangementer. Det er naturligvis fair nok og der er i dag jo
også mange andre tilbud i hverdagen samt et måske stigende arbejdspres på grund
af den krise vi har været igennem de sidste par år.
Med denne beretning vil jeg ønske Jer en fortsat god efter sæson og håber at se
og tale med mange af Jer på havnen i den kommende tid.
Med sejlerhilsen
|