Politiken | 09.06.2007 | LørdagsLiv/Hobby |
Side 28 | 948 ord | artikel-id: e0a2752d
Havnetjek: Fjordhavnens charme under
forvandling
Anm: Haderslev havn
Haderslev Havn i bunden af den flodlignende
Haderslev Fjord kan byde på både idyl og en charmerende by. Faciliteterne for
gæstesejlere er dog ikke overdådige, og havnefreden er truet af et stort
boligbyggeri i den tidligere erhvervshavn.
Priser pr. døgn: Indtil 10 meter: 100 kr.
10-14 meter: 120 kr. Over 14 meter: 140 kr. Tre hjerter
Af Per Hjort
Haderslev Fjord
* Vi sejlede ind på Haderslev Fjord en smuk
sommeraften. Den hendøende østenvind kunne lige fylde sejlene, og vi gled stille
gennem den krogede fjord fulgt af et spredt kor af snadrende ænder, muhende køer
og kvidrende fuglestemmer.
Efter en lang dag på åbent vand var det så
betagende at glide gennem en snæver vandfyldt dal kantet af marker, enge og
skovbryn, at vi sad tavse og fortryllede i cockpittet og nød med alle sanser.
Fortryllelsen blev brudt, da vinden
forsvandt efter solnedgang, og vi måtte have motoren startet, hvis vi ikke ville
blive liggende derude. Derefter gik det støt og målrettet mod byen i bunden af
fjorden, mens fuglesangen druknede i motorstøj, og engduftene bortvejredes af
dieselos.
Små ti sømil er der ude fra Lillebælt ind
til Haderslev. Undervejs passerer man Djævleøen, som næppe kan rumme mange
djævle, og som formodet modsætning kort efter Starup Kirke, der står solidt ved
fjordbredden og menes at have stået længere end nogen anden kirke i
Sønderjylland. Det er nogle år siden, at vi tog den tur. Dengang havde Haderslev
stadig en erhvervshavn og broer til lystbåde på nordsiden af fjorden.
Idyl brudt af byggerod
I dag er erhvervshavnen væk, og det samme er
nordsidens yderste broer. Begge dele har måttet vige for et boligbyggeri, der er
ved at skyde op på de gamle kajer. Som i talrige andre byer genbruges de
uvirksomme havnearealer i disse år til boligformål, men i modsætning til mange
andre steder, hvor beboerne i det nye byggeri kun får et tomt bassin at kigge ud
over, bliver der her udsigt til et pittoresk sejlermiljø på havnens sydside. Til
gengæld vil sejlerne derovre næppe finde det særligt pittoresk at have et
funktionalistisk nybyggeri i glas, stål og gule mursten som genbo.
Byggeriet, som kommer til at vare en rum
tid, sætter unægtelig sit præg på havnen. Der er opført en hel lejr af skurvogne
og campingvogne, og i denne sommer skal havnekajen på nordsiden renoveres. Det
vil sige, at der skal slås pæle i, hvilket uvægerligt vil kunne høres over det
meste af havneområdet.
Larm og heftig byggeaktivitet danner et
stærk kontrast til den ellers fredelige fjordidyl, som kulminerer inde i bunden
af havnen med skove af bregner, sivkantede bredder og skyggefulde træer, der
vælder sig ud over vandspejlet.
På opdagelse i det uhøjtidelige
Haderslev Sejlforening, den ene af de to
sejlklubber, der holder til i lystbådehavnen og administrerer den, råder over
det inderste af fjorden og har ladet området leve sit eget stille liv med smalle
jollebroer, et tilgroet slæbested og en gammel bedding, der utvivlsomt fungerer,
selv om man ikke hidsigt har udryddet de siv, der gror op mellem skinnerne.
Inderst på sydsiden er der i en hulning
indrettet en grillplads med runde borde og flere grillsteder. Bag den ligger
havnens eneste legeplads, som i al sin enkelhed består af et gyngestativ med to
gynger. Det kan næppe imponere medsejlende børn. Til gengæld er hele det sydlige
havneområde et herligt klondyke af røde skure og bygninger, som det godt kan
tage sin tid at udforske, og der kan fiskes krabber og småfisk fra broerne.
Haderslev Sejlforenings klubhus er forsynet
med en tagterrasse, hvorfra der er smuk udsigt over havneområdet. I huset er
også indrettet toiletter og bad, og der kan købes diesel.
Loyale mod det lokale værft
Længere ude i en rød bygning med
klubrestaurant holder Haderslev Sejl-Club til. Det er den sportslige klub med
ungdomsafdeling og kapsejladsaktiviteter, mens Haderslev Sejlforening er mere
til tur- og hyggesejlads. Forskellen på de to klubber afspejler sig også i
medlemmernes både. Mens sejlforeningens flåde domineres af motorbåde og
motorsejlere, er sejlbådene i flertal ved Haderslev Sejl-Clubs broer. Mange af
dem er ikke overraskende fra X-Yachts, hvis moderne værftsbygninger kan ses lidt
længere mod øst.
Det er medlemmer fra de to klubber, der
opkræver havneafgift. Afgiften er ens, uanset hvor i havnen man lægger sig.
Også på sejlklubbens område er der indrettet
spisepladser og grillsteder, men faciliteter som vaskerum og sejlerkøkken vil
man lede forgæves efter. Der ligger dog et møntvaskeri tæt på havnen, og næsten
lige så tæt er der et Rema 1000-supermarked, som synsmæssigt udgør en brutal
kontrast til det smukke gamle bindingsværksridehus, der ligger mellem byfronten
og havnen.
Fastfood kan i øvrigt fås i Den nye
Havnegrill på nordsiden, som også lokker med håndmadder til ni kroner stykket.
Således er det ikke for faciliteternes
skyld, at man skal sejle til Haderslev, men for at opleve den snævre fjord og en
særpræget sønderjysk by.
Speciel by med spor af fortiden
Haderslevs bymidte bærer tydeligt præg af
byens slesvigske fortid og minder mere om Flensborg end om for eksempel Kolding
lidt længere mod nord. Her er store og velbevarede borgerhuse malet i sarte
farver, imponerende bindingsværksbygninger, nogle af dem fra 1500-tallet, og som
midtpunkt og bogstaveligt talt højdepunkt Haderslevs domkirke, der knejser højt
over byens huse.
Restauranter, cafeer og fast food-steder er
der i stort tal. I det hele taget er Haderslevs bymidte præget af livlig handel,
som den også var i middelalderen, da byens var landingsplads for varer, der
skulle over land til Ribe, der dengang var Sønderjyllands metropol.
Egnens fortid kan man få mere at vide om på
Haderslev Museum, som i øjeblikket blandt andet fremviser den 3.500 år gamle
Skrydstrupkvinde.
Også Ehlers Lertøjssamling, som er indrettet
i et smukt bindingsværkshus fra 1577 i Slotsgade, er et besøg værd.
Byen, fjorden og det oprindelig fjordmiljø
fortjener en hel håndfuld hjerter, men havnens begrænsede faciliteter for
gæstesejlere og det igangværende boligbyggeri må trække lidt fra. Der bliver dog
tre velfortjente hjerter tilbage til Haderslev Havn . per.hjort@pol.dk
Billedtekst:
Modernisering. Domkirken er Haderslevs
naturlige midt- og højdepunkt blandt byens gamle huse. Bygningen er fra
middelalderen, men domkirke blev den først efter genforeningen i 1920. De nye
tider markerer sig i den tidligere erhvervshavn, hvor den første af mange nye
boligblokke næsten står færdig. I Haderslev Sejl-Clubs klubhus (nederst tv. i
midten) er der klubrestaurant samt bad og toiletter. Inderst i bunden af fjorden
og havnen er der så fredeligt, at sivene får lov til at vokse om mellem den
gamle beddings skinner (i midten th.), og på nordsiden af fjorden danner byhuse
i sarte farver front mod havnen (øv.th.). Frodige skræpper skråningerne, hvor
Haderslev Sejlforenings mindre fartøjer har deres plads.
Foto: Per Hjort