Top_
Haderslevsejlclub.dk/_ARKIVET_/ 

   

Retur til
forrige side
HSC Arkiv

Haderslevsejlclub.dk/_ARKIVET_/

Medlemmers debatindlæg

 

17. november 2007

Medlemmers debatindlæg -
(webmaster frasorterer indlæg som kan virke stødende eller er af personlig eller fortrolig karakter)

13.11.2007 - Klubhus eller ej - indlæg fra Erling Skov

 

Klubhus eller hvad ??

 

To fine indlæg om fremtiden for vores klubhus/restaurant fra Kaj og Finn foranlediger mig til at gribe "pennen" selv.

Først skal der træffes beslutning på generalforsamlingen ,om der skal være et klubhus eller der fortsat skal søges efter forpagtere til at drive en restaurant.

Vi har været ret uheldige med vores sidste forpagtere. Og hver gang er det et stort arbejde for bestyrelsen at finde nye egnede forpagtere der vil og kan opfylde kravene til at drive restaurant.

 

Jeg er helt enig med Finn i, at Kajs mange gode spørgsmål skal afklares, men det må være et Klubhusudvalg der skal arbejde med det og komme med løsningsforslag.

 

Der er mange ting at tage stilling til og beslutninger om, men der er andre klubber der har klubhuse, der kan benyttes eller lejes og som gæstesejlere kan bruge. Disse klubber kunne måske kontaktes for at få gode ideer til hvordan vi ordner det. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.

Og ud fra disse og egne ideer kunne der så skrives et forslag ned, om hvordan vi vil have det fremover.

 

Det vil være et kæmpe arbejde, og intet udvalg vil kunne tage højde for alle spørgsmål. Der vil være ting,der fortsat skal afklares hen ad vejen. Et sådant udvalg vil bestemt heller ikke gøre alle tilfreds men når det nedsat, må det have alles tillid til at arbejdet bliver gjort ud fra de bedste motiver.

 

Men det er generalforsamlingen der beslutter om vi skal have et klubhus eller bibeholde restauranten.

Så mød op og lad os få en god konstruktiv debat om det .

 

Med hilsen fra

Erling Skov

 

 

13.11.2007 - Klubhus eller ej - indlæg fra Finn Laursen

Klubhus – selvfølgelig!

Endnu engang har det vist sig, at ”Restaurant Sejlclubben” er en dødssejler. Hvorfor? Det kan der være mange grunde til, men i hvert fald kan det konstateres, at det bare ikke kan lade sig gøre at drive en restaurant under de nuværende forhold. Det har jo heller ikke efter min mening ligefrem været således, at folk har stået i kø for at overtage forpagtningen – tværtimod! Så nu står vi så med bestyrelsens forslag om at lade bygningen indgå som et klubhus for medlemmerne, hvad jeg klart kan gå ind for. Endelig et sted hvor man kan mødes – udveksle sejloplevelser – ”lære hinanden bedre at kende” – igangsætte aktiviteter – foredrag m.m., så der igen bliver lidt klubliv på havnen.  Ingen tvivl om, at der er delte meninger omkring spørgsmålet. Kaj har allerede i sit indlæg nævnt en række punkter, som han gerne vil have besvaret og klar til generalforsamlingen. Forståeligt nok – men lige lovligt krævende af en fremtidig delvis nyvalgt bestyrelse at forelægge en komplet plan på generalforsamlingen. Derfor tilslutter jeg mig bestyrelsens forslag om at nedsætte et ”klubhusudvalg”, der skal komme med forslag om, hvordan driften af et klubhus kunne tænkes at blive ført ud i praksis, og så i sidste ende lade det være op til bestyrelsen at afgøre det. Efter at have læst Kaj’s indlæg har jeg gjort mig nogle tanker om, hvordan det evt. kunne blive i fremtiden.

En mulighed var at give hvert medlem en chip, som kan lukke dem ind i klubhuset. Hvad enten formålet er at spise sin medbragte mad og drikke, når forårsklargøringen eller  afrigningen er i gang, eller man har lyst til en snak med andre ”medlemmer”. Opstil en øl/vand automat i bygningen. Der er dog nogle begrænsninger under hensyn til dels bevilling og dels skatteregler.

Uden spiritus bevilling:

Der må ikke ske servering af drikkevarer i klubhuset, men udelukkende ske automatsalg uden den store fortjeneste. Et overskud skal ubetinget gå til dækning af udgifter i forbindelse med salget. Eks. strøm – leje af automat – og andre udgifter.

Sportsklubber, herunder Haderslev Sejlclub, kan med henvisning til momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, opstille øl/vandautomat i klubben med salg af øl/vand til rimelige priser – uden at være momsregistreret.

Følgende betingelser skal dog være opfyldt:

·         Der må ikke lige i nærheden være konkurrence mæssige hensyn at tage til anden side.

·         Evt. mindre overskud tilgår ubetinget klubben.

Da stort set alle sejlklubber/foreninger er tilknyttet Dans Sejlunion, hvor gæstesejlere for hovedpartens vedkommende også er medlemmer, er det også tilladt for disse at benytte sig heraf. Altså sagt med andre ord. Der må ikke være tale om egentlig ”forretning”, men en service for en sportsklubs medlemmer og gæster, hvorfor man anser det for en velgørende forening/klub, hvor et evt. mindre overskud ved salg af øl ubetinget tilgår klubben.

 

Servering må ikke ske uden spiritusbevilling. Lejlighedstilladelser kan søges til enkelte begivenheder, hvor klubben evt. holder åbent hus, jubilæum eller lignende arrangementer.

Gæstesejlere kunne  i sejlsæsonen få adgang til klubhuset på samme måde, som det nu eksisterer i det ”røde skur”, hvor en tidsindstilling sørger for adgang for alle sejlere i et bestemt tidsrum. Hvis medlemmer så udenfor den tid vil ind i huset, må de benytte deres chips for at komme ind.

Bestyrelsen har allerede i deres budget taget hensyn til nogle af de ekstra udgifter, som et klubhus måtte medføre - herunder rengøring. Udgifterne kunne dog reduceres en del, hvis man tillod udlejning af klubhuset til klubbens medlemmer mod betaling, som vi ser hos vores naboforening.

Selvfølgelig ville der være nogen, der skulle tage hånd om klubhuset, men her tror jeg med bestemthed, at der er nok frivillig arbejdskraft at hente.

Javel, det er muligt, at det kommer til at koste lidt ekstra, men når vi skeler til andre Sejlforeninger og klubber må vi sande, at vi stadig er en af de billigste sejlklubber kontingentmæssigt set. 

Dette var lidt ”strøtanker” omkring mulighederne i et forhåbentlig fremtidig klubhus. Mit håb er, at  klubbens medlemmer vil få gode muligheder for et ordentligt klubhus med deraf følgende sociale tiltag m.m. Med forhåbning om en god debat til generalforsamlingen.

Mange sejlerhilsner

Finn Laursen  

10.10.2007 - Klubhus eller ej - indlæg fra Kaj Thomsen

Tiden for den årlige generalforsamling nærmer sig, og det er vel forventeligt, at et specielt tema igen skal figurere på agendaen for generalforsamlingen:

 

Skal HCS’s bygning fortsætte som restaurant eller overgå til en ny status, nemlig som klubhus for HSC’s medlemmer?

 

Emnet har igennem årene været drøftet gennem debatindlæg i klubblad og nu også på HSC’s hjemmeside, og ikke mindst på et stort antal generalforsamlinger igennem årene, næsten lige så længe som bygningen har eksisteret.

 

Jeg har gennem årene læst diverse indlæg og påhørt diverse generalforsamling diskussioner vedr. bygningens status, og jeg har nu fået lyst til at formulere et indlæg i den anledning.

 

Det er min personlige opfattelse, at debatterne næsten udelukkende har drejet som om debattørernes  følelsesmæssige holdning til bygningens status - restaurant eller klubhus.

 

Indtil skrivende stund har bygningen været restaurant, og den er med denne status blevet benyttet og vartet af skiftende restauratører, godt nok - det erkender jeg - med skiftende engagement fra skiftende restauratører. Det korte af det lange er, at medlemmerne ikke selv har skullet stå for den daglige oprydning, vask og rengøring, men har kunnet komme og gå i restauranten som alle andre betalende gæster.

 

Såfremt bygningen skal overgå til udelukkende at være HSC klubhus, så er det min personlige opfattelse, at man kun kan tage stilling til dette spørgsmål, såfremt bestyrelsen - eventuelt ved den kommende generalforsamling - kan fremlægge en decideret vision og detaljeret beskrivelse vedrørende bygningens anvendelse som klubhus.
Jeg vil i det efterfølgende fremføre en række punkter, som nødvendigvis skal kunne forklares, inden man kan tage stilling for eller imod en ændret status:

 

• skal bygningen være frit tilgængelig for gæstesejlere, som vi oplever det i mange andre havne?
• skal bygningen være frit tilgængelig for HSC medlemmer? Året rundt? I visse perioder?
• skal bygningen været aflåst i nogle af døgnets timer? Hvem låser op? Hvem låser af?
• Skal der ”udnævnes” en pedel til at varte opsyn med bygningen såvel udvendig som indvendig? Lønnet? Ulønnet?
• Må køkken faciliteterne anvendes af alle? HSC medlemmer? Gæstesejlere?
• Hvem skal stå for daglig rengøring af såvel toiletter, brudekabiner, køkken, store sal, oprydning, vask af duge/viskestykker, etc., opvask - og sikkert meget, meget mere?
• Hvorledes skal indtagelse af mad og drikkevarer i bygningens lokaler tillades/begrænses? Skal der sælges mad og/eller drikkevarer? Hvem skal stå for regnskaberne i givet fald, og hvem skal stå for indkøb og bortskaffelse af flasker, renovation, m.m.?
• Skal bygningen eventuelt kunne udlejes  til ikke-medlemmer til fester og lignende?
• Hvad vil de præcise - så godt som det nu kan forklares - økonomiske konsekvenser være for HSC og det enkelte HSC medlem (eventuelle kontingent forhøjelse) ved at bygningen skifter status til klubhus, herunder driftudgifter?
• Skal der være en decideret HSC stab til at drive klubhuset?
• Hvorledes forestiller bestyrelsen sig, at bygningen vil blive udnyttet, såfremt den skifter status til klubhus? Det er på nuværende tidspunkt ikke et overvældende antal HSC medlemmer, som har deres jævnlige gang til restauranten, og det kan der selvfølgelig være mange gode grunde til. Spørgsmålet er blot, om en ændret status vil medføre, at medlemmernes udnyttelsesgrad vil ændre sig dramatisk i opadgående retning. På forårets brainstorming var der stærkt fokus på specielt de ”klub-sociale” aspekter i HSC. Konklusionen var, at dette fænomen ikke ligefrem er i front i HSC. Forestiller man sig, at dette med et slag vil ændre sig, såfremt bygningen bliver til et klubhus? Hvilke medlemmer, som ikke tidligere har været særligt socialt synlige, vil pludselig føle sig fristet og tilskyndet til at jævnligt at benytte HSC klubhus?
• Hvad skal klubhuset i øvrigt i det hele taget anvendes til ud over blot pludselig at være et kæmpemæssigt klublokale?

 

De ovenfor anførte punkter er efter min opfattelse væsentlige områder i forbindelse med en eventuel fremtidig ændret status for restauranten til klubhus. Der er uden tvivl massevis af andre vigtige punkter. Det er blot min opfattelse, at ovennævnte spørgsmål skal kunne besvares/fremlægges af den bestyrelse, som igen - måske - bringer spørgsmålet på bane vedrørende bygningens fremtidige status.

Jeg stiller spørgsmål, men jeg har intet Columbus æg, jeg kan hive op af hatten, så jeg tilbyder ingen svar.

 

Min egen indstilling er klar: Bygningen har indtil videre næsten kontinuerligt fungeret som restaurant, og i den funktion har den med skiftende restauratør engagement opfyldt en funktion, som ikke har belastet medlemmerne. Jeg kan ikke stemme for en ændret status til klubhus, med mindre bestyrelsen kan fremlæggende en klar, detaljeret, overbevisende og velargumenteret plan for en ændring til status som klubhus.

 

Med venlig hilsen

 

Kaj Thomsen
Skipper på Bardin
 

04.10.2007 - Ændringer af mastekran - indlæg fra Lars Knudsen

Hej Georg. Tak for de pæne ord, jeg skal nok lade dem gå videre, for som du ved og siger, uden hjælp fra de forskellige medlemmer kan det ikke køre. Tilbage til selve mastekranen. Jeg har talt med flere brugere af kranen, og der er lidt forskellige meninger om den skal være kortere eller længere. Jeg er bekendt med problemet og har flere løsningsmodeller for det.

  1. afkortning af udlæggerarm

  2. forlængelse af samme

  3. fjerne el-spillet fra toppen og sætte det ned på masten og få lavet 3 spec.-blokke, som kæden kan køre i ( se eksemplet ved aarøsund bådelaug” )

Alle 3 muligheder kræver, at kranen lukkes for et stykke tid, så hvad tror du vil ske, hvis det gøres nu? Jeg venter til efter bådoptagningen. Håber så på, at jeg får en snak med flere medlemmer der har så høj en ”pind” at den generer. Jeg er helt enig i, at den kasse der hænger oppe i kranen ikke er det mest smarte at have hængende der.

MVH Lars Knudsen

 

04.10.2007 - Reklame for et krydstogt - indlæg fra Georg Philippsen

Det må være lidt svært at holde på sin gin & tonic!

http://www.boreme.com:80/boreme/funny-2007/voyager-in-cyclone-p1.php

Mvh

Georg

 

03.10.2007 - Reparation og mastekran - indlæg fra Georg Philippsen

Kære Lars!

Når I nu er i gang med mastekranen, kan man så håbe på, at kranen ved denne lejlighed kan blive kortet af til en mere arbejdsvenlig længde?

Da jeg alligevel er ved tasterne, vil jeg benytte lejligheden til at give dig og alle frivillige hjælpere et stort skulderklap for det flotte arbejde, I har udført hen over

sæsonen!

Mvh, Georg

 

04.06.2007 - Besvarelse af indlæg fra Dres - indlæg fra OLLI

Svar til dres på hans indlæg af 17/5

Vi gør rent på sejlclubben hver dag ca kl. 10-11, så at der ser ordentlig ud. Toiletter m.m. rengøres, gulve vaskes( dog ikke med slange ) der fyldes op div. steder. Der kontrolleres for spindelvæv( vanskeligt, da det kun tager en halv dag for et nyt net at blive spundet)

Deffekte pærer skiftes når vi ser dem om formiddagen. Vi beklager hvis en pære skulle vove at springe efter vi har været der.... Vi har sagt til dem (pærene!!!!) at de ikke kan være det bekendt, men de retter sig desværre ikke efter os..... beklager.

Mht vores åbningstider er de som skiltet 11-21 DAGLIGT siden før dit indlæg, så jeg ved ikke hvornår du har været der og fundet vores dør låst, men bestemt ikke i dette tidsrum.

Ang. toiletruller, du nævnte du havde nogle ruller magen til dem i sejlclubben, ta´ en med så vi kan samligne størrelse, da vores er angivet med ca 600-660 m.

Med venlig hilsen

OLLI

 

23.05.2007 - Besvarelse af Ole Clausens synspunkter - indlæg af Dres

Re: Oles svar på vegne af ham selv eller Clubhusudvalget. Jeg har min daglige gang i clubben og kommer dagligt på toiletterne og her på det seneste også for at tjekke om der bliver gjort rent på disse.

Efter min bedste overbevisning bliver der IKKE gjort rent på vores toiletter/bad. Som det allerede sidste år var tilfældet bliver gulvet spulet med den vandslange der sidder under håndvasken og derefter svabes gulvet og så er der gjort rent...

Sidste år kontaktede jeg formanden og gjorde ham opmærksom på dette forhold og han fotograferede og lovede at nu ville de tage fat i forpagteren for der var jo ikke rent selvom "rengøringen" umiddelbart forinden var færdiggjort.

Ja og nu trekvart år senere er forholdende de samme.

Jeg ved ikke hvilken rengøringsstandard der er lavet aftale om med forpagteren men den må og skal højnes for medlemmernes, der jo betaler, og gæstesejlerne skyld! Vi kan ikke være andet bekendt.

Forpagterens rengøringsfirma gør jo rent andre steder end i vores club så de må da vide hvordan man gør rent.

Ja jeg mangler stadig svar fra vores forpagter, se indlæg af 17.05.2007.

Msh Dres

 

22.05.2007 - Besvarelse af  Ole Clausens synspunkter - indlæg af Georg Philippsen

Klubhusforhold - svar til Ole Clausen (klubhusudvalget).

Kære Ole!

Jeg brød mig ikke specielt om reklamen, men vendingen sneg sig ind i den daglige tale: "Det er en om´er!"

Du skriver angående forpagtningen:

"Ad.forpagteren: han betaler forpagtningsafgift. Se her formandens beretning ved sidste generalforsamling og bestyrelsesmødereferater."

Jeg har adskillige gange kontrolleret, om der skulle være noget, jeg havde overset - jeg kan ikke finde noget.

-Generalforsamlingsreferatet fortæller, at der er indgået en forpagtningskontrakt på lempelige vilkår. Regnskabet for forpagtningen fra påske og frem til generalforsamlingen 2006 var mildt sagt ikke positivt.

-I bestyrelsesreferaterne er der ikke megen information at hente.

I referatet fra den 28.02.07 kan man læse, at "kontrakten blev snakket igennem", og i referatet fra den 02.05.07 kan man læse, at der igen er "uoverensstemmelser mellem klubhusudvalget og forpagter" - det er, hvad jeg kan finde. - Jeg spørger derfor, om forpagtningsaftalen på lempelige vilkår er fortsat her i 2007, eller om forpagteren betaler en tidssvarende afgift, og jeg ser stadig gerne, at forpagtningsaftalen bliver lagt her på hjemmesiden, så interesserede medlemmer kan gøre sig bekendt med dens ordlyd/indhold. Jeg går ud fra, at der er rene linjer, så det burde ikke være et problem - hverken for bestyrelsen eller forpagteren, tværtimod vil man kunne undgå en mulig mytedannelse omkring forpagtningen.

Med venlig hilsen,

Georg Philippsen

 

22.05.2007 - Synspunkter omkring klubhusforhold - indlæg fra klubhusudvalget Ole Clausen

Jeg vil godt - for egen regning - kommentere kort på den sidste tids debat.

Ad.klubhus: det er et generalforsamlingsanliggende. Bestyrelsen arbejder på løsningsmodeller for forelæggelse på den ordinære eller en ekstraordinær generalforsamling. Se her bestyrelsesmødereferaterne og referat af brainstormning.

Ad.forpagteren: han betaler forpagtningsafgift. Se her formandens beretning ved sidste generalforsamling og bestyrelsesmødereferater.

Ad toiletter: jeg synes, at rengøringen har været elendig, og toiletpapir og sæbe har jeg skullet snuppe hos damerne.

Dog var der gjort eksemplarisk rent sidste weekend. Og der var både sæbe og toiletpapir. Bliv ved med det Olli!

Ad.parkering: vi skal lige være opmærksomme på, at vi ikke må parkere på en række pladser foran restauranten. De er reserveret til forpagterens gæster, og jeg er i hvert fald bekendt med at vor parkering een gang har givet ham store problemer i forbindelse med et selskab.

Med venlig hilsen Ole

 

20.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforholdene - indlæg fra havnemester Claus Persson

Jeg skal ikke gøre mig klog på om der er gjort rent eller fyldt op med toiletpapir eller hvor de store mængder af samme bliver af, men jeg var i denne week-end i Kongebrohavnen som nok er noget mindre end vores, men hvor der komme rigtigt mange gæster. Vi havde 2 overnatninger og både toilet- og badeforhold var helt til UG. Jeg spurgte den medarbejder som kom fra Middelfart kommune og rengjorde 5 toiletter og 4 baderum om hvad der skulle til af tid for at gøre det ordentligt. 20-25 minutter hver dag. Der manglede ikke sæbe og toiletpapir i den periode vi var der og der var vel ca. 15 gæstende både.

 

20.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforholdene - indlæg fra Jette Skov

Toiletrengøring eller mangel på samme

Det er altid rart når synspunkterne kommer frem fra alle sider. Så er det bedre at kunne danne sig sit eget overblik og sin egen mening om de ting der diskuteres lige nu.

Jeg giver derfor Dres fuldstændig ret i, at sådanne ting selvfølgelig skal diskuteres på den gode hjemmeside vi har fået, og ikke diskuteres i en lukket mailboks.

Når man færdes daglig på havnen, høres der en udbredt utilfredshed med at toiletrengøringen stadig ikke fungerer.

Vi har nu 2007, og tænk sig, der er stadig problemer med rengøring og opfyldning på toiletterne. Det kan da bare ikke passe. Når der laves en aftale med bestyrelsen for HSC og forpagteren, må aftalen overholdes ellers må der foretages nogen tiltag.

Der er mange der står uforstående overfor at man stadig diskuterer overtagelse af klubhus, når en ganske lille aftale som toiletrengøring ikke kan overholdes.

Det undrer også mange, at de i forvejen manglende parkeringspladser skal optages af ”Deres entreprenørs” vogne. Når søsætningerne er overstået, er problematikken ikke så stor, men det undrer stadig, at de holder der, da det vel ikke er parkeringsplads for alle andre sider af forpagterens virksomheder.

Jeg vil også lige benytte lejligheden til at udtrykke forbløffelse over at der er indgået en forpagtningsaftale, som ingen af de medlemmer jeg har talt med, kender noget til.

Jeg glæder mig til at den også kommer på hjemmesiden, som foreslået af Georg Philippsen.

Jeg kan håbe at der er flere af dem der udtrykker deres utilfredshed også vil benytte hjemmesiden til at komme med deres kommentarer. Det er en nem og hurtig måde at kommunikere på.

MVH Erling Skov

Rødtop

 

18.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforholdene - indlæg fra Ove Bergholt

Vedr.toiletforholdende

Efter at have læst Ollie,s indlæg vil jeg opfordre klubhusudvalget til at montere to skilte hvor rengøringsfirmaet skal skrive under med tidspunkt og dato for hver rengøring og opfylding af papir og sæbe.Så har alle muglighed for se H.S.C Standart på toiletforholdende

Med venlig hilsen

Ove Bergholt

 

17.05.2007 - Synspunkter omkring forpagtningsforhold - indlæg fra Georg Philipsen

Synspunkter omkring forpagtning, klubhus og toiletter.

Alt afhænger af øjnene, der ser, hvilket også er tilfældet i forpagterens medlemsindlæg.

Rengøring af og opfyldning i toiletrummene finder sted hver dag omkring 09.30, skriver forpagteren. Enten er det uret, som går forkert, eller også har jeg en forkert opfattelse af "hver dag", men i dag - 17.05. - var der hverken gjort rent eller fyldt op endnu sidst på formiddagen, hvilket andre medlemmer også kunne konstatere.

Ved ordet rengøring lægger jeg trykket på første stavelse, "ren", men åbenbart bliver der "hver dag" lagt mest tryk på "gøring". Standarden er ganske enkelt uacceptabel, da skidtet tilsynelandende blot bliver flyttet. - Medlemmerne (gæstesejlere?) er velkomne til i restauranten at meddele mangler! Nej, det skal hverken medlemmer eller gæstesejlere. Forpagteren eller en af hans ansatte skal finde tiden til en kontrolgang nogle gange i løbet af dagen, så situationen slet ikke opstår. Men det er naturligvis et problem, hvis restauranten har begrænset åbningstid og dermed manglende bemanding.

Hvis forpagteren ikke magter opgaven, må han meddele det til klubhusudvalget.

Jeg vil kraftigt opfordre klubhusudvalget til, så længe det måtte være nødvendigt, at føre tilsyn med den daglige rengøring eller finde en alternativ løsning af toiletrengøringsproblemet.

M.h.t. udlevering af koder til ikke-medlemmer så er det jo ikke sikkert, at koden er udleveret af et medlem. Vi kender alle situationen i en fremmed havn: der er tryk på, man har ikke set havnemesteren, men går med ind, når døren åbnes, og måske man oven i købet får afluret koden.

Jeg føler da med forpagteren. Et sådant svineri er ikke rart at gå i krig med, men så er den ikke længere. Forhåbentlig sker det ikke igen, men ellers hedder parolen altså "på med handskerne"!

Så er der det med erhvervstøtten, eller hvad man ellers vil kalde den. Vi menige medlemmer er ikke informeret om, at der skulle være indgået en forpagtningsaftale, som indebærer, at der kommer penge i vores kasse. På generalforsamlingen fik vi at vide, at der ville blive lavet en aftale, da forpagteren indtil da IKKE havde skullet betale noget som helst i husleje. Det er set med MINE øjne erhvervsstøtte finansieret af HSC´s medlemmer.

Skulle der siden generalforsamlingen være blevet indgået en forpagtningsaftale, som sikrer HSC en indtægt, er jeg sikker på, at medlemmerne gerne vil høre nærmere om indhold og omfang. Hjemmesiden kunne jo passende benyttes.

Et tilbud om køb af klubhuset og opførelsen af et nyt lyder muligvis godt i nogles øren. I mine skurrer det.

Jeg mener, at en masse hjemmearbejde burde have været gjort, inden det tilbud så dagens lys.

Bl.a. er kommunens stillingtagen og et forpligtende finansieringstilbud langt vigtigere for mig end antallet af baderum og drikkevareautomater, men heldigvis er det en ekstraordinær generalforsamling, som skal tage endeligt stilling.

Med venlig hilsen

Georg Philippsen

 

17.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforhold - indlæg fra Dres7.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforhold - indlæg fra Dres

Synspunkter omkr. toiletforhold

Ja jeg har lige et par spørgsmål til forpagteren:

- Hvad forstår du ved rengøring hver dag?

- Hvad mener du med 600 meters toiletruller, for dem jeg har set på herretoilettet ligner til forveksling dem jeg køber i ALDI og der er vist ikke 600 meter i, men nærmere 25 meter(jeg har ikke selv målt efter...)

- Hvordan skal vi kunne gå ind i restauranten og bede om toiletpapir når den næsten altid er lukket?

Ja og korrespondancen foregår naturligvis gennem vores "Medlemsindlægsside" for der er jo ingen grund til at holde de øvrige medlemmer udenfor vel?

Men jeg savner Clubhusudvalget i denne "sag". I har vel jeres daglige gang i clubben, og læser vel også alt dette og tager forhåbenlig fat om det.

Msh Dres

 

16.05.2007 - Synspunkter omkring forpagtning, klubhus,toiletter - indlæg fra Ollie

Jeg vil gerne starte mit indlæg med at takke Claus for sit super duper arbejde med vores hjemmeside. GODT GÅET CLAUS

Dernæst vil jeg gerne svare på nogle indlæg der har været i den sidste tid.

MHT. rengøring og opfyldning af toiletterne ske dette hver dag omkr. kl 930,vi fylder op så der ca. er 3000 meter toiletpapir og 6 liter sæbe( sidste års samlede forbrug af sæbe forresten) skulle der om eftermiddagen eller aften ikke være mere af enten det ene eller det andet er i mere end velkommen til at give restauranten besked, de vil så straks - forudsat at der ikke er travlt - iværksætte opfyldning af div. ting der mangler på toiletterne.

Dernæst vil jeg gerne hvis vi kunne undgå at udlevere koden til toiletterne til ikke medlemmer som det skete, da der var arrangement fra en amerikaner bilclub på cirkuspladsen.

ALDRIG har jeg set så klamme/vammle toiletter. Der var afføring uden og ovenpå toiletterne, bræk i hjørner, urin på gulvet og div. andre steder. DET ER VIRKELIG IKKE NOGET JEG VIL SE GENTAGET!!!!!!!!!!

Så er det div. rygter omkr. restauranten.

Det skal siges helt klart: Jeg får ikke støtte af HSC eller andre til at drive min restaurant, tværtimod betaler jeg den aftalte forpagtning, så jeg ser gerne disse rygter aflivet nu.

Der var også et indlæg om at jeg " har smid medlemmerne ud af restauranten" Det kan jeg kun tilbagevise på det kraftigse, jeg har sagt til bestyrelsen at jeg indfører at der i restauranten ikke serveres øl i BAREN efter kl. 1730, men at dem der er der bare sætter sig ved de borde der ekstra er til dette formål. Desforuden har jeg med de medlemmer der kommer hver fredag og søndag i tiden 1530 - 1730 lavet et " ølkort " så prisen på en øl nærmer sig den pris som det var inden der var forpagter på. Det skal derfor siges at jeg aldrig vil eller har smidt gæster/medlemmer ud af restauranten der kun vil nyde en enkelt fyraftensøl eller to.

Slutteligt en kommentar til de indlæg der vedrører klubhuset.

Jeg har tilbudt bestyrelsen at bygge et nyt klubhus for så at overtage restauranten, dette set i lyset af, at vores toiletforhold på nuværende tidspunkt ikke er tiden tilsvarende, vi har et bad pr. køn og ellers meget nedslidte forhold der ikke har givet de bedste anmeldelser fra gæstesejlere.

Derfor har bestyrelsen og jeg været igang med at udarbejde en skitse for det nye klubhus, med nye og flere bad(3 pr. køn)samt en dejlig terasse, et køkken, et stort lokale til medlemmer med én øl og én sodavandsautomat som også kan bruges til møder m.m. og et rum til bestyrelsen m.m. hvis beliggenhed ikke vil indvirke i størrelsen af vinterpladsen, da den er placeret på den modsatte side, dvs. på græsarealet der ligger i forlængelse af restauranten. Jeg udleverede også en skitse med disse oplysninger på vores generalforsamling.

Skulle dette indlæg give anledning til yderligere spørsmål er vedkommende meget velkommen til at skrive til mig på adm@restaurantsejlclubben.dk

Med sportslig hilsen

OLLI

 

15.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforholdene - indlæg fra Dres

Indlæg omkring toiletforhold

Ja det er jo den "gamle traver" der lige kommer forbi men det skulle undre mig meget om det var sidste gang den kommer forbi.

Det er jo ikke første gang vi ser og hører om problemer omkring rengøring og nu manglende toiletpapir på vores toiletter, men når toiletvognen kommer, bliver det hele nok bedre.

Msh Dres

 

14.05.2007 - Synspunkter omkring toiletforholdene - indlæg fra Ove Bergholt

H.S.C Toileter

Jeg var nede på havnen her i eftermiddag for at arbejde i båden. På et tidspunkt skulle jeg bare på toilet, det skulle gå hurtigt, alt gik som det skulle, men der var ingen toiletpapir. Alle lommerne blev tømt for at finde velegnet papir. Bagefter checkede jeg de andre toiletter, der var heller ikke noget toiletpapir, sæbe og håndklæder, der var heller ikke gjort rent. Vi kan ikke byde klubbens medlemmer og gæstesejler, så dårlige forhold, vi bliver nødt at få arrangeret daglig rengøring og opfyldning på vores toiletter.

Med venlig hilsen

Ove Bergholt

 

_______________________________________________________________________________________________________________________

23.03.2007 - Synspunkter omkring udsat søsætning 2007 - indlæg fra Ove Bergholt

Vedr. Søsætning
Hvad er grunden til at søsætningen er blevet flyttet en uge. Er kranen ikke klar , mange har fri den 2-3-4/april før påsken og vejret ser også ud til at blive godt.
Mvh. Ove Bergholt

 

24.03.2007 - Synspunkter omkring udsat søsætning 2007 - respons fra Pladsmester Lars Knudsen- indlæg af Harry Reinholdt
Der er flere årsager til udsættelsen af søsætningen. En af dem er, at de store både gerne vil have et par dage mere til at blive helt færdige med nogle store forandringer, men den vel nok største årsag er, at kranen skal belastningsprøves og da der også i forbindelse hermed er en omstilling, som kranførerne skal have konfereret om og montøren fra kranfirmaet kommer netop denne lørdag, er dette årsagen. Vi andre må så bare se til at kranen løfter SCORPIUS op og ned, da denne båd har vægten. Vi skal i øvrigt have en speciel aftale med ejeren af SCORPIUS, men han plejer at være meget samarbejdsvillig.   
Venlig hilsen Lars Knudsen Pladsmester HSC Mobil: 2990 2754

 

18.03.2007 - Synspunkter omkring klubhusdriften fremover - indlæg fra Dres, Pas-Sais

Godt set Harry, den må være undsluppet Oves skarpe øje men det retter Ove sikkert ved første mulighed.
Men det er nu ikke årsagen til dette indlæg. Jeg vil gerne starte en "tråd" : Klubhusdriften fremover
Der var på debataftenen stor enighed om at der mangler et klubliv og at denne kunne reetableres ved at vi fik nogle klublokaler der står i forhold til det antal medlemmer der er i klubben. Altså at det ikke er nok med det lille klublokale på 1 ste salen og ej heller vores værkstedspavillion som lige nu danner rammen om det meget sparsomme klubliv der trods alt er.
Jeg kunne godt tænke mig at der kom en debat om den fremtidige drift af klubhuset med eller uden restauratør og fordele/ulemper derved.
Feks. kunne vi måske spare "klubhusdrift erhvervsmæssig del kr. 125.000,00" ved at benytte klubhuset som klubhus og ikke drive restaurant.
Ulemper: Vi ville ikke få gjort rent på vores toiletter.... Bliver der overhovedet gjort rent?

Kom nu ud af buskene og kom med jeres indlæg. Jeg ved at der er mange der har en mening om emnet.
Msh Dres, Pas-Sais

 

19.03.2007 - Synspunkter omkring klubhusdriften fremover - respons fra Erling Skov, Rødtop - indlæg af Harry Reinholdt

Jeg vil da også gerne give mit besyv med i diskussionen om klubhuset med eller uden restaurant.

Jeg vil starte med at give Dres fra Pas Sais helt ret…

 Jeg  synes vi efterhånden har haft en del forskellige forpagtere med mere eller mindre held.

Nu kan jeg også læse i bestyrelsesreferatet og kan erindre fra generalforsamlingen, at man ”seriøst” overvejer at sælge klubhuset med restaurant.

Det håber jeg bestemt ikke bliver til noget.

Jeg kan ikke se andet, end at det vil rejse nogle uoverskuelige problemer, som jeg ikke tror man kan tage højde for inden et eventuelt salg.

Det kan være parkeringspladser, adgangen til dem og hvor tæt på må bådene stå på pladsen for ikke at komme til at sprøjte på dem ved forårsklargøring og vinteroptagning.  Hvordan med tilkørsel og frakørsel. Der er i allerede nu mangel på pladser i spidsbelastnings situationerne ved forårsklargøring.

Hvad med legeplads ?

Hvem skal stå for den ? Skal både restaurant og klub have en. Jeg kan allerede nu, se at der kan blive nogle alvorlige diskussioner ud af det.

Endvidere synes jeg ikke at man ville kunne prisfastsætte en realistisk pris på en placering som klubhuset har.

Beliggenheden er ideel, nu hvor havnefronten er ved at tage form.

Skulle prisen svare til priser ved andre havnefronter, vil den blive så høj at de fleste interesserede vil løbe skrigende bort.

Skal vores i forvejen ikke for store vinterplads beskæres for at få et nyt klubhus og nye toiletter ?

Jeg må også komme med et lille hjertesuk !!

Jeg synes ikke at forpagteren indtil nu har vist sig særlig venlig overfor klubbens medlemmer. Det første han startede med, var at smide de medlemmer ud, der brugte lokalet som et sted man lige kunne få en øl og diskutere nogle ting.

Jeg synes ikke det ligesom befordrer nogen særlig stor lyst til at få en ejer til at sidde midt i vores klub.

At jeg også ønsker at punktet ” Klubhuset erhversvmæssig del  125.000 kr.” udegår af regnskabet er vel næsten underforstået.

Lad os beholde klubhuset uden restaurant eller kro. Og glem alt om at sælge det…

 

Med venlig hilsen

Rødtop

Erling Skov

 

20.03.2007 - Synspunkter omkring klubhusdriften fremover - respons fra Harry Reinholdt- indlæg af Harry Reinholdt

"Stump" du har ganske ret i dine betragtninger. Blot er det således, at den lille flok der kommer dagligt, eller jævnligt, ned på havnen for at få en snak og gerne vil have lidt klubliv (Hjælper pladsformanden med diverse gøremål og reparationer etc., mv.), ikke bliver hørt eller set. Det store flertal, de som går ind for en restaurant - af angst for at medlemsgebyret kunne komme til at stige (Som der trues med ved næsten hver generalforsamling)- er dem vi aldrig ser dernede, endsige var det dem som kom i restauranten dengang der var åbent. Nu har dette store flertal endda fået en yderligere undskyldning at gemme sig bag; for hvornår er der åbent i restauranten? Jeg har kun konstateret at den for det meste er lukket, men det er vel det medlemmernes 125.000 er bestemt til.
Dette flertal er åbenbart kun interesseret i at have en opbevaringsplads for deres båd, hvilket også er ganske legitimt, men så lad os andre da få muligheden for at komme i vort eget klubhus, og lad os så betale de 125.000 mere i kontingent, det åbenbart skal koste årligt. Vi har jo alligevel betalt de foregående år, men hvor vi ingen klubhus har haft. Måske kommer vi brokkehoveder til at se nogle ansigter udenfor generalforsamlingsdagen hvis vi får fri adgang til klubhuset.

 

21.03.2007 - Synspunkter omkring klubhusdriften fremover - respons fra Georg Philippsen Bifrost- indlæg af Harry Reinholdt

Det glæder mig, at Claus har fået gang i hjemmesiden, hvor der kan hentes aktuel information og føres en løbende debat. Det har vi savnet i årevis.
Jeg håber, at netop debatindlæggene bliver læst af mange og måske især de "rigtige", for ellers bliver der igen blot tale om, at de få klapper hinanden på skuldrene.
Faktisk havde jeg besluttet, at jeg ikke ville blande mig mere i noget som helst, men det er svært at lade være, når netop "hjertebarnet" klubhus bliver bragt på bane igen. - Ingen kan være i tvivl om, at jeg er enig i, at et ordentligt klubhus er forudsætningen for et godt klubliv, men de forgangne års generalforsamlinger har jo talt et meget tydeligt sprog.
Jeg vover at håbe, at vi på næste generalforsamling kan få forelagt et regnskab, der klokkeklart viser, hvad der har været af indtægter og udgifter ved driften af restauranten. Som jeg sagde på generalforsamlingen, kan det aldrig være HSC´s bord at yde erhvervsstøtte til et privat foretagende, men virkeligheden siger noget helt andet, desværre.
Stump udtrykker ganske fint, hvad der er at sige om et salg af klubhus/restaurant, men jeg vil tilføje, at jeg ikke håber, at der er medlemmer, som lader sig forblænde af luftkasteller. Der skal være en solid økonomi bag en eventuel køber, før tanken overhovedet er værd at tænke videre. Ellers kunne et medlem med lige så stor overbevisning sige, at han kunne tænke sig at købe en X-73 for at stille den kvit og frit til rådighed for HSC´s medlemmer. Mon nogen ville falde for den snak?
Det ville glæde mig overordentligt meget at se ALLE de medlemmer på næste generalforsamling, som sæsonen igennem snakker enormt meget om klubhus eller mangel på samme, men som så glimrer med deres fravær og overlader slagets gang til netop de medlemmer, som man ellers aldrig ser, som Harry rigtigt nok påpeger. For man kan ærligt talt godt blive træt af at slås mod vindmøller.
Med de bedste ønsker for en god sæson, en god debat og ikke mindst vores klubhus, Georg.

 

18.03.2007 - Reflektioner over medlemsmødet den 5. marts - indlæg af Jette Toft

Jeg har med spænding læst referat  af medlemsmødet den 5.marts 2007. Jeg synes, der kom mange gode forslag frem og det må være dejligt for bestyrelsen at få så mange input.

Vi har jo nu fået en mulighed for debat med vores egen hjemmeside og den synes jeg da bestemt skal benyttes.

Jeg har gjort mig nogle tanker om de fremkomne punkter og vil gerne ad denne vej prøve at hjælpe med at få debatten i gang, da jeg mangler flere medlemmers respons på de gode forslag.

Jeg vil gerne fremhæve nogle punkter som falder i tråd med det, jeg synes der skal arbejdes videre med.

Jeg kan læse at flere grupper har diskuteret en fusion med HSF. Det synes jeg lyder positivt. Haderslev er ikke så stor en by, at det er nødvendigt med to klubber. Der må i de to klubber være mange samfattende interessepunkter, som det ville kunne betale sig at arbejde videre med. Tiden arbejder vel også for, at man kan se med andre øjne på en fusion, end man har gjort hidtil. Den evige diskussion om pladser er tiden også ved at løbe fra. Snart er alle udvidelsesmuligheder opbrugt, og der skal da ses med andre øjne på sejlklub- og forenings fremtid. 

Flere af de andre punkter er også ret fremtidsrettede.

Bl. a. ideen om at bruge vinterpladsen til autocamperplads, klubhus uden restaurant, differentieret kontingent, brugerbetaling af strøm og bad, ikke betaling for vand. Og så må de ekstra betalinger selvfølgelig afspejles i havneprisen.

Jeg kunne nævne flere af punkterne, da der virkelig var mange gode forslag, men der må være andre, der også har meninger om de mange forslag.

Jeg håber der kommer en god, fornuftig og seriøs debat.

Til sidst en tak til webmasteren. Det er en stor opgave Claus har påtaget sig og den er løst meget flot. Men det er ikke Claus alene, der skal gøre hjemmesiden til et spændende link. Det er op til alle medlemmer at komme med indlæg og bruge de ting som  hjemmesiden giver mulighed for.

 

Med venlig hilsen

Jette Skov

Rødtop

 

09.03.2007 - Synspunkter omkring udeladelser af information i referat - indlæg af Harry Reinholdt

Medlemsmødet den 05.03 var et godt tiltag, og det er da dejligt at bestyrelsen også er tilfreds. Mht. referatet er der lige en lille, men ret interessant tilføjelse vedrørende forslagene der blev stillet fra bord 3; nemlig at det skal være tidsbegrænset hvor længe bestyrelsesmedlemmerne kan og bør sidde i bestyrelsen. Er der en bestemt grund til, at dette er "smuttet" ud af referatet?

 

09.03.2007 - Synspunkter omkring broslags af ældre pladser - indlæg af John Rasmussen Scania

Forbedrings forslag.
Jeg læste at i skulle til at slå nye pæle i til 5 nye broer ind mod land. Kunne det lade sig gøre samtidig , at slå ekstra pæle i ved min plads, eller nogen der er lidt kraftigere, da den ene står løs, den ind mod byen .
Min bro plads er. A 28B 493 John Rasmussen Motorbåd Scania 75441298
Det er rart med den nye hjemme side, så kan man bedre følge med i hvad der sker.

 

09.03.2007 - Synspunkter omkring Debat/medlemsmødet - indlæg fra Dres, Pas-Sais

Herfra skal lyde en stor tak til bestyrelsen for initiativet til Debat/brainstorming aften.
Og især tak til Ove for hans fine referater fra både best. møderne og debataftenen. Sådan skal det gøres!!!
Msh Dres
 

18.02.2007 - Pigeaften lørdag den 27. januar 2007 - indlæg fra Marianne Christensen Det Gáe

Pigeaften i Haderslev Sejl Club lørdag den 27. januar 2007.
Vores pigeaften var kun annonceret i aktivitetskalenderen oktober måned 2006, så efter lidt mund til mund metode blev vi et lille sluttet selskab på 20 piger.
Vi fik god mad og havde nogle rigtig hyggelige timer sammen.
Der blev fortalt små historier og selvfølgelig sang vi - incl. vor kære sejlersang "Ingen ejer minder som en sejler".
Vi havde også en snak om evt. igen at arrangere et par hverdagsaftener hvor vi piger lærer lidt navigation, knob og stik, havnemanøvre, sejlads med mand overbord øvelser, for til sidst at slutte af med en hyggeaften i sejlclubbens restaurant.
Det kræver et par undervisere og flere skippere der vil være med. Hvad siger I, er det en god ide?
Henad kl. 01.00 sagde vi tak for en dejlig aften og vi håber at endnu flere vil være med næste år.
Nu da vi har fået en god hjemmeside (tak for det Claus)har vi stor mulighed for, i god tid, at følge med i hvor og hvornår de forskellige arrangementer er.
Så piger sidste weekend i januar (ca.) arrangeres der pigeaften i HSC. Meld jer til, kom og vær med til et par hyggelige timer og hvem ved, du lærer måske nye medlemmer at kende.
 

16.02.2007 - Uønsket affald i HSCs containere - indlæg fra Jette Skov, Rødtop

Det er utroligt at nogen bare smider rundt med affaldet. Det er ligesom det er tilladt at smide ting og sager overalt, uden tanke for, at der er altså nogen der skal fjerne og sortere det, bare jeg slipper af med det. Det er desværre ikke kun i Sejlclubben man ser det, men allesteder.
Det kræver en holdningsændring for at komme dette uvæsen til livs.
Måske skulle vi starte med at protestere hver gang man ser nogen smide noget fra sig. (og så tage de, forhåbentlig kun, verbale øretæver det giver).
Hvis ingen protesterer, føler "smiderne" det som en lovlig ret, netop de har til at gøre det.Og det gælder ølkapsler, cigaretskodder og lign.
 

16.02.2007 - Synspunkter omkring opmåling og breddefordeling - indlæg fra Ole Bechlund, Lady Shadow

Flot hjemmeside! Gode informationer.
Og imponerende med en så hurtig update af opmålingsresultater!
Breddefordelingen på N-siden lyder i mine øren fornuftig.
 

16.02.2007 - Synspunkter omkring opmåling og breddefordeling - indlæg fra John Rasmussen, Scania

Det er godt at vi har fået en fin hjemme side, det ser ud til at køre fint.kan man ikke tilføje vandstand link,jeg har opdaget når Dmi skriver plus 60cm, så kan man ikke komme tør skoet ud til bådene.

16.02.2007 - Svar på indlæg 10 fra Webmaster

Det bliver nok lidt for stor en opgave at advisere medlemmer pr. mail om hvornår man kan gå tørskoet ud på broerne eller ej. Jeg har imidlertid lagt et LINK ud på "LINKSIDEN" med DMIs vandstandsprognose hvor de nærmeste målestationer imidlertid er Åbenrå og Kolding. Håber I kan bruge det alligevel.

16.02.2007 - Svar på indlæg 10
DMI har vandstandsinfo fra Haderslev
http://www.dmi.dk/dmi/vandstand?pres=Graf&stat=26088&dato=- - Ole Bechlund, Lady Shadow 

(svar fra webmaster - det nye Link lagt ind på DMI Vandstand på LINKsiden)
 

16.02.2007 - Synspunkter omkring opmåling og breddefordeling - indlæg fra Jette Skov, Rødtop

Hej Claus

Vi glæder os meget over hjemmesiden.

Var det en ide at lave et –Billedgalleri – hvor man kunne sende billeder ind. Det kunne være flotte billeder lige med en kort beskrivelse af hvor og hvornår det er taget. Eller sjove billeder. Billeder af vejrfænomener og lign. Vi er nok mange der ligger inde med nogle billeder som andre kunne have glæde af.

Jeg har været inde på andre sejlklubbers hjemmeside og der er en del der har sådan et sted…

 

09.02.2007 - Synspunkter omkring opmåling og breddefordeling - indlæg fra Børge Thomsen

Tak for den fine hjemmeside,det er rart at følge med hvad der sker i cluben,God vind fremover med siden .
 

07.02.2007 - Synspunkter omkring opmåling og breddefordeling - indlæg fra Jeppe Friis

Hej Claus. Jeg har lige sendt mine små optimistjollesejlere hjem efter en hyggelig aften hjemme hos mig. jeg prøver om jeg kan finde ud af at sende dig et par foto.
 

06.02.2007 - Synspunkter omkring opmåling og breddefordeling - indlæg fra Holger B. Hansen, Tai Pan

Jeg vil også ønske til lykke med den fine overskuelige hjemmeside.Vi er på Gran Canaria i lang tid - så nu kan man nogenlunde følge med i hvad der sker i HSC
PS. Adr. fik jeg mailet herned af "Mikkelines" Skipper.
 

22.01.2007 - Indlæg 1 -

01.02.2007 - Svar på indlæg 1 fra Zela IV

02.02.2007 - Svar på indlæg 1 fra Pladsmester HSC

 

 
https://www.haderslevsejlclub.dk/ https://haderslevsejlclub.dk/_ARKIVET_/

Disse arkivdata er rettet 15-04-2022