Dramatik ved Fyrskibssejladsen

Dramatik på fjorden ved Fyrskibssejladsen.
(SE BILLEDSERIEN)

Lørdag den 2. oktober afvikledes den årlige kapsejlads ud af fjorden og retur under navnet "Fyrskibssejlads 2010" i hård sydøsten vind 12-14 m/sek.

Sejladsen  adskiller sig fra andre sejladser ved at bådene sendes af sted efter deres fartpotentiale (lystal) og første båd i mål er vinderen af sejladsen.

Starten gik kl. 11.00 hvor 4 folkebåde startede sammen på kryds, medens sidste båd startede 37 minutter efter de første. Sejladsen gik på kryds ud af fjorden til vendepunktet som var et bagbordmærke ved Årø, hvorefter bådene skulle lænse tilbage mod målet inde i Haderslev Havn.

Allerede ved starten kunne man ane at det ville blive en hård tur over til Årø, hvilket også holdt stik da bådene slap fjorden og kom ud på åbent vand. Alligevel rundede de 4 første folkebåde mærket indenfor få minutter, hvorefter turen gik over stok og sten mod Haderslev igen. En enkelt båd tog en sniger langs de grønne afmærkninger overfor Starup Hede ved åudløbet hvilket resulterede i en grundstødning som krævede motorbådsassistance for at komme fri igen.

Der opstod en dramatisk situation undervejs idet en af folkebådene mistede en gast som fløj ud over rælingen i en opskæring og havnede i det kolde fjordvand. Flot bådhåntering og mand over bord manøvre fik hurtigt gasten ombord hvorefter man fortsatte sejladsen som intet var hændt.

Vi har i klubben rigtig mange gode sejlere som har fået deres sejlkunden fra barnsben hvilket ovennævnte episode viser, og det er vigtigt at alle vore medlemmer uddanner og øver sig på lignende situationer og jeg kan kun anbefale at alle nye og urutinerede sejlere tager på kursus og lærer at sejle på en sejlerskole.

Første båd i mål var en folkebåd ført af Andres Granlund som blev vinder af sejladsen, men alle deltagerne var vindere da de vandt over vejrliget under ret ekstreme forhold og til tider megen lidt plads at sejle på.

Da bådene var kommet i mål var der efterfølgende grillfest med pølser og øl.

Referat: Claus Persson

Disse arkivdata er rettet 12-04-2022