Sankt Hans Bål 2008 - Tale

Sankt Hans Aften 2008 hos HSC

Jeg vil ønske Jer alle sammen hjerteligt velkommen til Sankt Hans Aften i Haderslev Sejl-Club.

Det var egentligt meningen at vi skulle have haft en biskop, provst eller lektor i historie til at komme og holde båltalen, men de er netop på denne dag ligeså eftertragtede som professionelle fodboldspillere er lige inden transfervinduet går ned, så I må nøjes med en improviseret minibåltale fra Jeres formand i stedet.

Traditioner er kommet for at blive og er en del af vor historie, og man ville vel ikke drømme om at afvikle jul, nytår, påske eller pinse.

Hvordan det er lykkedes for HSC at afvikle Sankt Hans Aften som jeg husker selv at have deltaget i er mig ubekendt, men jeg har dog en mistanke om, at det skyldes at ingen har villet tage initiativ til at bibeholde denne gode tradition. Det vil vi lave om på, så vi hvert år mødes til et arrangement som fylder lidt mere end i år.

Sankt Hans henviser i virkeligheden i Johannes Døberens helgensdag som faktisk er i morgen den 24. og 6 måneder til juleaften.

Tidligere brændte man rigtige mennesker på bålet som havde udvist trolddom eller magi, men hørte op med denne barbariske fremgangsmåde i 1693. Anne som havde forgivet sin venindes tyranniske husbond blev af by- og landsretten idømt døden på bålet, men af humanistiske hensyn ændrede man i højesteret dommen så Anne blev halshugget inden hun blev brændt på bålet.

De seneste 200 år har bønderne lavet deres egen tradition med at sende en tøjheks til Bloksbjerg eller Hekkenfeldt  i Tyskland, men det er stadig det onde man ønsker at bekæmpe med ilden, som skulle kunne fortære alt det onde.

De fleste tænker i dag nok mest på de lange lyse nætter og den forestående sejlerferie med positive afslappende oplevelser, mere end lysten til at afbrænde hekse som vi jo ikke har her i klubben. VEL?

Man skal også tænke på, at vi nu har nået årets længste dag og at det herefter går den anden vej og at man skal benytte nuet til at få fuld valuta for vor fælles hobby – sejlsporten.

Når vi sammen står ved bålet føler man et sammenhold og fællesskab over at det er vor egen fælles klub som vi alle sammen skal værne om og i fællesskab alle skal være med til at udvikle i årene fremover.

Jeg vil derfor foreslå at vi sammen synger Midsommervisen som er uddelt og jeg håber I alle vil få en rigtig god sommerferie.

Båltaler Claus Persson

Disse arkivdata er rettet 12-04-2022