Top_

2014-03-15

Tour de Haderslev 2014 Beretning

Beretning fra årets TOUR DÉ HADERSLEV 08. marts 2014

Den 8. marts 2014 sadlede vi atter op til den legendariske ”Tour de Haderslev”, som sejlafdelingen i HSC for 10. gang arrangerede.

Vejret var nærmest forårsagtigt med drivende skyer og sol og behagelig temperatur omkring de 12 grader.

Belært af tidligere erfaringer og hensyntagen til deltagernes stigende alder var ruten denne gang lagt i absolut rimelige rammer og alle klarede strabadserne uden alvorlige mèn.

Opstart som sædvanlig kl. 08:30 i klubhuset,  med et overordentligt smukt dækket morgenbord hvor absolut intet manglede.

Således styrket kastede vi os ud på den hårde bjergetape-( Chr.X-vej) til første stop, Teknisk Skole ( EUC), hvor over-fag-el-afdelings-lærer Hans Henrik Petersen beredvilligt viste rundt i de flotte omgivelser og indviede os i, hvad man i dag udsætter de unge mennesker for, inden de bliver lukket ud i det pulveriserende erhvervsliv til en karriere som elektriker, murer, tømrer, mekaniker eller  andet fornuftigt håndværk.

Således en hel del klogere på denne side af tilværelsen og godt styrket af en god kop kaffe kastede vi os igen på jernhestene og bevægede os via naturskønne omgivelser ad den kringlede landevej forbi Østerskoven og over Aastrup Bjerge, hvorfra der er en formidabel udsigt over land og fjord, til næste destination: Erling smeds hyggelige domicil i Aastrup.  Her blev vi tanket op med diverse læskedrikke og kapelmester Jørgensen opdagede smedens el-orgel og kunne naturligvis ikke undslå sig for at divertere med nogle toner af fædrelandets sangskat, så efter få sekunder var ikke et øje  tørt.

Således kulturelt og væskemæssigt velafbalancerede besteg vi igen cyklerne, hvoraf nogle var model ”havelåge” som  ikke havde været luftet i adskillige år. De blev nu støvet af på næste etape, der gik nedad det meste af vejen ind imod byen, men med en frisk forårsvind imod, så der til stadighed skulle arbejdes med pedalerne. Heldigvis var der indlagt endnu et pitstop hos Mikki (Orbesen) på hans ”Hacienda”- Nederbygård -  hvor vi beså staldene, hestene og det nye stuehus. Synligt imponerede måtte vi sende Mikki en tanke og kom pludselig i tanker om, at han jo netop i dette øjeblik stod i klubhuset og rørte i den forlorne skildpadde. Der  opstod spontant en enorm vilje til at fortsætte mod havnen og duften af mad mødte os allerede på nordsiden.  Velankommet tilbage var der lige 10 min der skulle slås ihjel, de blev brugt til at slå søm i, i en kævle (4 slag max.) – igen afsløredes hvem der er vant til at håndtere værktøj og 3 vindere blev hurtigt fundet.

Så blev der kaldt til skafning.  Og hvilken fryd for øjet og næsen. Christian og Mikki havde igen fremtryllet den lækreste forlorne skildpadde med alt hvad der hører sig til, og der var rigeligt af den !

Efter adskillige timers hyggeligt samvær med takketaler og overrækkelse af årets Tour-Pokal var alle enige om, at vi har en god klub med kammerater der gider yde en indsats for fællesskabet, blot fordi det gør èn glad og godt tilpas !

Med sejlerhilsen
Asger Sorgenfri  (sekretær HSC).

https://www.haderslevsejlclub.dk/ https://haderslevsejlclub.dk/_ARKIVET_/

Disse arkivdata er rettet 12-04-2022