Top HSC-Ungdom på Dammen

Ungdomsafdelingen - Efterlysning efter "Man O Ware joller".

Retur til forrige side
Efterlysning efter "Man O Ware joller"

Anders Hansen har sendt en mail til HSC

---------- Meddelelser ----------
Fra: Anders Hansen

Dato: 6. maj 2015 kl. 09.49

Hej Nicolai, Erik og Carsten

Vi er nu oppe på 8  Man O Ware sejlere.
(Vi er 9 medlemmer på Facebook gruppen  "HSC - Sejlads på dammen").

Det er dog ikke alle sejlere der har været på vandet endnu men vi håber det kommer når vejret bliver bedre.

Der er yderlig 3 der ønsker at købe en MOW jolle og vi håber dette indslag giver et par positive tilbagemeldinger.

Er der nogen der ligger inde med en sejljolle de vil sælge, kan de henvende sig til
på mail:

Ungdomsudvalg@haderslevsejlclub.dk

HSC-Ungdom

Kort orientering for øvrige medlemmer:

Man O War sejljollerne blev indkøbt privat af en række HSC medlemmer for en 30-40 år siden og har siden ligget ved Søsportscenteret. Mange er gået til, men endnu eksisterer der en række joller, som ejes af medlemmerne.

Yngre kræfter med Anders i spidsen har de sidste par år pustet nyt liv i sejladsen med de små joller på Dammen.

MOW er blot en forkortelse af Man O War.
Ref.: Carsten Mikkelsen/HSC

Her er MOW historien, tilsendt HSC af
Anders Hansen og fortalt af
Peter Hoeck:
Tilføjet 9. maj 2015.

Den første M-O-W i Danmark (Haderslev).

Billedet her stammer fra min testsejlads i Haderslev Havn en kold vinterdag.

Sejlede ja ja, det lyder flot - som det kan ses er det længe siden. Det var dengang at der var siloer på havnen. Billedet er taget fra slæbestedet hvor tidligere Banner både havde værft.

Grunden til prøvesejladsen var, at jeg skulle vurdere om jollen var egnet til "voksen" sejlads på dammen og på fjorden.

En del tidligere jollesejlere havde snakket om at finde en jolle som var nem at rigge til, samt hvor børn eller børnebørn også kunne komme med ud og sejle en tur. Ib og Anker var "tovholder" på ideen og Ib havde bad mig om at se og afprøve jollen.

Jeg afprøvede også jollen en del gange i Lillebælt mellem Årøsund og Årø.

Testsejlads i Haderslev Havn
en kold vinterdag.

Inden MOW kom i betragtning var der også andre ideer, blandt andet OK jollen - men den var for levende og fysisk krævende, samt for lille cockpit.
Alle var enige om at det skulle være en enmands jolle som var nem at vedligeholde, så man ikke hvert forår skulle i gang med slibning lak og maling. Afvask og lidt voks var niveauet. Der blev også aftalt at det skulle være helt ens joller. Hvis der skulle laves ændringer skulle det besluttes i gruppen så alle havde samme muligheder. Det skulle være en gruppe med hygge, fællesskab lidt "tursejlads" samt mulighed for kapsejlads. Som bekendt blev det MOW.

Jeg havde i februar 1978 en weekendtest i farvandet mellem Årøsund og Årø. Den sidste dag var der kl. 14.00 mulighed for at se jollen og drøfte dens sejlegenskaber. Selv om det var bidende koldt, blæsende og med snebyger var fremmødet og interessen stor. Jeg gav en kort gennemgang af praktisk sejlads og IB gav en orientering om det økonomiske. Kort tid efter var der et møde i HSC daværende klubhus og her blev der lavet aftaler om bestilling m.v..

Alle ophalervogne blev lavet i fællesskab - nærmest på samlebånd- i Christian Lageri Schmidts daværende værksted på Ryes Møllevej i Haderslev. Den første sending joller passede antalmæssigt med, hvad der kunne være i en container. Jollerne blev leveret i løbet af foråret.

Fotoet nedenfor er taget af fotograf Anke Christensen – fra vandsiden ved stranden i Årøsund i februar 1978 – det var koldt og blæsende.

Det er det samme foto som der hænger i Fællesrummet i Søsportcenteret.

I foråret (1978) kom og sejladserne i gang, der blev sejlet to gange i ugen. Den ene aften som træning og hyggetur, den anden aften var der udlagt en bane hvor der blev sejlet kapsejlads. Der var en turnus for, hvem der var dommer og hvem der var ifølgebåden. Sejladserne talte til en samlet stilling når sæson var slut. Der blev også i en weekend i sensommeren sejlet DM - Dam Mesterskab (i dag kaldt klubmesterskab). Derudover var der sejlads på fjorden til Vonsbæk hvor der var grilning mm.

FØRSTE generation af MOW sejlere var tidligere OK jolle sejlere, piratjolle sejlere samt kølbåds sejlere. Som jeg ser det har der været 2 opgangsperioder i MOW. Den første gruppe som etablerede ideen og holdt sammen i ca. 10 - 12 år.

Herefter skete der en del udskiftning og der kom en generation af MOW sejlere som der var i en del år. Det var dog ikke med samme entusiasme som de første.

Anders Hansen er så den som starter "3. generation". Erik har sejlet og herefter er vi jo så et par stykker som er kommet til og Allan kommer så sandsynligvis i 2015 og hvem ved .......

Jeg vil dog nævne at Henrik Autzen den som har sejlet mest i MOW klassen.
Han er den eneste sejler der var med fra begyndelsen og som holdt ved helt frem til sin død for få år siden.

Her slutter min fortælling af MOW historien.

FOTOET taget af Anker C. februar 1978.

Sejleren er undertegnet.

Peter Hoeck