Jollesejler-ungdom

I Haderslev Sejl Clubs ungdomsafdeling skal det først og fremmest være sjovt at komme til træning, og der er plads til alle.

Målet er at lære børn og unge at sejle, give dem lyst til at deltage i kapsejlads og give dem mulighed for at deltage i og bidrage til et socialt fællesskab i en aktiv forening.

Ungdomsafdelingen skaber rammerne for et trygt miljø, hvor der er fokus på læring, ambitioner, det gode sportslige aspekt, sikkerhed og sammenhold.

Træningen udføres af dygtige og kvalificerede instruktører med mange års erfaring med sejlsport med det formål at styrke og udvikle færdigheder både på land og på vand hos store og små.

Hvornår?

Sejlsæsonen går som regel fra påske til efterårsferie. I sæsonen er der træning hver tirsdag og torsdag fra kl. 17-19 oftest på Søsportscentret, Damstien 28 i Haderslev. Træninger kan også ske fra havnen, Sydhavnsvej 1F i Haderslev.

Udenfor sejlsæsonen mødes vi som udgangspunkt hver tirsdag fra 17-19 hvor vi sejler e-sejlads, øver os på knob eller andre hyggelige ting, som alt sammen er med til at holde det sociale fællesskab ved lige i en lang vinterperiode.

På land

Vi hjælpes ad med at rigge jollerne til og får dem sat i vandet. Så afholder vi skippermøde og så er det afsted på vandet. Efter sejlads hjælpes vi ad med at få jollerne rigget af, vasket og gjort klar til næste gang, og vi får som regel en kop te/kaffe og måske en lille snack.

På vand

Selve træningen på vandet varierer fra gang til gang og afhænger af vind og vejr. Somme tider træner vi kapsejladsregler, andre gange sejler vi en tur og andre gange laver vi kæntringsøvelser eller andre øvelser hvor børn og unge gennem leg, styrker balance, viden om vind, bølger og vejr, som alt sammen bidrager til de gode sejladsegenskaber og respekten for vand, vind og vejr.

Forældre

I HSCs ungdomsafdeling er forældre en vigtig del af træningen. Dels fordi vi har brug for hænderne ifm. klargøring til sejlads, dels fordi det styrker motivationen og trygheden hos sejleren og dels fordi de voksne slet ikke kan lade være. Man behøver ikke at vide noget som helst om sejlads. Vi hjælper og guider hinanden og hen ad vejen udvikles færdigheder hos store og små, så alle er rustet til fx at tage med til kapsejlads.

Sikkerhed

Vi bærer alle redningsvest på broen og i bådene. Til træning på vandet har vi altid følgebåde med minimum to besætningsmedlemmer om bord (instruktører, hjælpetrænere og forældre) og radiokontakt til hinanden og til land. Vi sejler næsten i al slags vejr undtagen tordenvejr og afpasser træning efter vejrforholdene. For at give nye sejlere en tryg og god opstart rigger vi til med mindre sejl, og der vil altid være én af følgebådene, der følger de nye helt tæt.

Udstyr

Børn, unge og forældre kan låne udstyr i klubben. Lige fra joller og sejl til våddragter, redningsveste og neoprenstøvler. Vi kan dog ikke garantere, at vi har i alle størrelser, så det er en god idé at tage tøj på efter vejret, og man kan sagtens sejle i gummistøvler eller sneakers og et par træningsbukser eller hvad man nu har. Regntøj kan være en god idé at have med.